Sprawdź, jakie obszary powinna regulować polityka kredytowa!

Dodano: 18 sierpnia 2021

POLITYKA KREDYTOWA – O CZYM PAMIĘTAĆ NA POCZĄTKU?

Jakie obszary powinna więc regulować polityka kredytowa? Minimum to:

1. Proces wyznaczania i akceptacji limitów kredytowych. Kto jest za to odpowiedzialny i jakie dokumenty trzeba dostarczyć do firmy, aby wycenić limit kredytowy?

2. Zasady udzielania terminów płatności.

3. Proces realizacji dostaw. Kiedy dostawa może być zrealizowana do odbiorcy?

4. Uprawnienia do kontroli należności.

5. Odpowiedzialność za decyzje związane z kredytowaniem odbiorców.

6. Zasady postępowania w przypadku należności przeterminowanych.

7. Zasady ustanawiania zabezpieczeń limitu kredytowego. Jakie zabezpieczenia są akceptowane?

8. Proces akceptacji umów z odbiorcami.

Bardzo ważne jest, aby jak najwięcej dokumentów i załączników wystandaryzować (np. wniosek o przydzielenie limitu kredytowego, wzór umowy o współpracy). Dzięki temu cały proces ulega uproszczeniu i przyśpieszeniu.


JAKĄ WYBRAĆ STRATEGIĘ KREDYTOWANIA?

W teorii spotkasz dwie strategie dotyczące stosowanej polityki kredytowej.

1. Podejście konserwatywne – to pierwsza strategia.

Polega ona na udzielaniu krótkich terminów płatności, braku tolerowania opóźnień w zapłacie czy wyznaczaniu małych limitów kredytowych. Jej stosowanie wiąże się z mniejszym ryzykiem utraty wpływów, ale również zazwyczaj mniejszymi przychodami ze sprzedaży. Wynika to z tego, że eliminujesz maksymalnie wszelkie zagrożenia dla spływu gotówki. Powoduje to, iż część odbiorców, która nie dysponuje wolnymi środkami pieniężnymi, nie może dokonać zakupów na skutek braku limitu kredytowego. Część odbiorców zrezygnuje też ze współpracy z powodów przezornościowych.

2. Polityka liberalna – to drugi typ polityki kredytowej, która jest całkowitym przeciwieństwem polityki konserwatywnej.

W tym przypadku termin płatności jest bardzo długi, nie ma problemów z uzyskaniem limitu kredytowego, a opóźnienie w zapłacie jest tolerowane. Zapewne spowoduje to wzrost Twoich przychodów ze sprzedaży, ale musisz liczyć się z większym ryzykiem utraty wpływów.

W praktyce podejścia te są bardzo rzadko stosowane, a przedsiębiorstwa stosują kompilację zasad obu podejść (liberalnego i konserwatywnego), w zależności od profilu swojej firmy.

Jednak jeszcze zbyt wiele przedsiębiorstw popełnia jeden poważny błąd – w ogóle nie ma polityki kredytowej. Co więcej, próba jej wdrożenia jest postrzegana jako chęć ograniczenia sprzedaży. Taki opór z pewnością napotkasz wśród działów komercyjnych. I jest to naprawdę normalna rzecz. Zawsze, jeśli chcesz wprowadzić pewne mechanizmy kontroli, napotkasz na trudności w swojej organizacji. Często są one bardziej eskalowane niż opinie klientów, z którymi współpracujesz.

Dlatego chcąc opracować politykę kredytową, musisz bazować na obiektywnych założeniach. W tym pomoże Ci mapa ryzyka. Pamiętaj, że celem polityki kredytowej nie jest ograniczanie sprzedaży, ale zapewnienie sprzedaży, która będzie miała pokrycie w generowanych przepływach pieniężnych.


 Do wyznaczenia kierunku, w jakim powinna być opracowywana polityka kredytowa, zastosujesz klasyczną mapę ryzyka. Mapę taką prezentuje rysunek 1.


Rys 1. Przykładowa mapa ryzyka, źródło: opracowanie własne.

Na osi X znajduje się prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka. Im bardziej w prawo, tym większe jest prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka. Na osi Y umieszczony został wpływ na wynik. Oznacza to, czy zmaterializowanie się danego ryzyka będzie miało duży wpływ na wynik przedsiębiorstwa. Im wyżej, tym większy wpływ na wynik ma ryzyko.

Zapamiętaj!

Klasyczną mapę ryzyka stosujesz nie tylko dla ryzyka kredytowego, ale również w przypadku wszelkich rodzajów ryzyka (nie tylko finansowych), na które narażona jest Twoja firma.

Szczegółowość i zasady kontroli ryzyka kredytowego zależą od tego, w której ćwiartce to ryzyko znajduje się w przypadku Twojej firmy. Zobacz, jak to wygląda na przykładzie konkretnej firmy.

Przykład

Firma BOBO produkuje słodycze, jest to branża o silnej konkurencji. Sprzedaje je głównie do średniej wielkości hurtowni. Firma obserwuje, że sprzedaż co roku coraz bardziej przesuwa się w kierunku dużych sieci handlowych (firma podjęła już działania, aby nawiązać współpracę z tego typu sklepami). Ten trend rynkowy powoduje, że sytuacja finansowa hurtowni z roku na rok jest coraz słabsza. Obserwuje się spadek marży, wzrastające zadłużenie oraz coraz gorszą płynność finansową. Firma zidentyfikowała, iż ryzyko kredytowe w jej przypadku mieści się w ćwiartce III oraz IV.

Zobacz, z czego wynika taka obserwacja:

1. Portfel klientów składa się w 60% z klientów o małych obrotach. Klienci ci nie wytrzymują konkurencji i bankrutują bardzo często (prawdopodobieństwo wysokie), ale wpływ na wynik finansowy bankructwa pojedynczego klienta nie jest duży (wpływ na wynik niski) ze względu na małe salda należności takich klientów. Są to zmienne typowe dla ćwiartki III.

2. Pozostałe 40% obrotów dotyczy kilku klientów z dużymi saldami (wpływ na wynik istotny). W przypadku tych klientów coraz większa konkurencja cenowa powoduje, że część z nich może wkrótce zbankrutować ze względu na wyniki niepozwalające pokryć kosztów stałych (prawdopodobieństwo wysokie). Są to zmienne typowe dla ćwiartki IV.

W związku z powyższym firma musi opracować politykę kredytową, która nie dopuści do skumulowania się strat związanych z bankructwem dużej liczby małych klientów oraz umożliwi skuteczne zabezpieczenie sald klientów z dużymi obrotami.


Dodatkowym czynnikiem, jaki musisz uwzględnić, jest pozycja Twojej firmy na rynku. Jeśli masz wartościowe dla konsumenta marki, Twoja polityka kredytowa może zawierać więcej elementów podejścia konserwatywnego.

Pamiętaj jednak o jednym – nawet jeśli jesteś jednym z wielu przedsiębiorców na rynku i nie masz własnych marek, to nie możesz zakładać, że Twoja polityka kredytowa musi być bardzo liberalna, ponieważ stracisz przychody ze sprzedaży.

W takim przypadku warto pomyśleć z działem handlowym, co zrobić, aby Twój portfel odbiorców składał się z tych, którzy generują mniejsze ryzyko. Być może konieczne jest też dokładne obliczenie, jakie straty ponosi Twoja firma w związku z tym, iż odbiorcy nie płacą, i na tej podstawie zróżnicowanie polityki cenowej.

Z mojego doświadczenia wynika, że powodem bankructwa firm wcale nie jest mniejsza sprzedaż, ale brak płynności finansowej. Nawet w czasach kryzysu firmy, które posiadają płynność finansową (ponieważ współpracują z rzetelnymi odbiorcami), radzą sobie lepiej przy mniejszych obrotach niż te, które stosując liberalną politykę kredytową, zwiększają przychody.

Ambasadorami Twojej firmy są zawsze handlowcy, a akceptacja liberalnego podejścia do kredytowania odbiorców bardzo często idzie w parze z liberalną polityką cenową. Oczywiście takie podejście może skutkować wzrostem przychodów, ale nie wpływa pozytywnie na wzrost wyniku finansowego i poprawę w zakresie płynności finansowej. A spadek tych dwóch to pierwszy sygnał do Twoich dostawców, aby ograniczyć kredytowanie.

JAK POWINIEN PRZEBIEGAĆ PROCES PRZYZNAWANIA LIMITU KREDYTOWEGO?

Wyznaczenie bezpiecznej limit kredytowej. To pierwszy kluczowy obszar do uregulowania w polityce kredytowej

Pamiętaj, że nawet jeśli wyznaczysz docelową wartość limitu kredytowego za pomocą modelu do oceny ryzyka, zawsze warto wprowadzić uprawnienia do akceptacji określonych pułapów limitu. Zwiększa to bezpieczeństwo w zakresie kredytowania.

Zobacz, jak zrobiła to firma BOBO.

Przykład

Firma BOBO do wyceny limitów kredytowych stosuje opracowany na jej potrzeby model. W polityce kredytowej wprowadziła jednak konkretne zapisy, kto może akceptować określoną wysokość limitu kredytowego. Wygląda to następująco:

1. Limit kredytowy do wysokości 3.000 zł – akceptuje dyrektor sprzedaży.

2. Limit kredytowy od 3.000 do 100.000 zł – akceptuje specjalista ds. kredytowych.

3. Limit kredytowy powyżej 100.000 zł – akceptuje dyrektor finansowy.

W przypadku limitu do 3.000 zł nie jest konieczna ocena zdolności kredytowej odbiorcy. W przypadku limitu powyżej 3.000 zł taka ocena jest obowiązkowa, a uzyskane wyniki stanowią załącznik również dla dyrektora finansowego.

 Standardy procesu przyznawania limitu kredytowego

Konieczne jest także wystandaryzowanie procesu przyznawania limitu kredytowego. W niektórych firmach to dział handlowy decyduje o limicie kredytowym. W innych – dział handlowy ma uprawnienia tylko do określonej kwoty limitu kredytowego.

Bez względu na to, kto odpowiada za nadawanie limitu kredytowego, powinieneś prowadzić związane z tym archiwum. Podstawowym dokumentem powinien być wniosek kredytowy. Wniosek taki powinien zawsze trafić do działu finansowego. Nawet jeśli to dział handlowy podejmuje decyzję o limicie, dział finansowy powinien archiwizować te dokumenty, aby później móc prawidłowo monitorować wykorzystanie limitów kredytowych. Natomiast jeśli to dział finansowy podejmuje decyzję, wniosek wypełniony przez odpowiedniego przedstawiciela handlowego powinien trafić do specjalisty ds. kredytowych (lub innej odpowiedzialnej za to osoby z działu finansów). Wraz z wnioskiem o przyznanie limitu kredytowego należy załączyć aktualne sprawozdanie finansowe klienta oraz oryginały ustanowionych zabezpieczeń, jeśli są wymagane.

Zabezpieczenia (weksle, akty notarialne, gwarancje bankowe) powinny być zawsze przechowywane w firmowym archiwum w miejscu niedostępnym dla osób nieuprawnionych. Dodatkowo warto wprowadzić archiwum elektroniczne tych dokumentów!

Na podstawie otrzymanych dokumentów dział finansowy powinien wydać opinię wraz z uzasadnieniem. Najlepiej wyznaczyć w polityce kredytowej, jaki jest czas na wydanie decyzji o limicie kredytowym. W przypadku gdy decyzja będzie negatywna, dział sprzedaży powinien mieć możliwość ostatecznego odwołania się do zarządu firmy. Wówczas to zarząd analizuje argumentację handlową i ocenę zdolności kredytowej oraz podejmuje ostateczną decyzję. Jeśli decyzja jest pozytywna, limit kredytowy powinien być przypisany do konta analitycznego klienta w systemie IT.

 JAK WYZNACZAĆ TERMIN PŁATNOŚCI?

Obok limitu kredytowego odbiorca uzyskuje jeszcze termin płatności. Oznacza on liczbę dni, po których faktura powinna być zapłacona. W tym przypadku również warto wprowadzić zapisy w polityce kredytowej.

Zapamiętaj!

Nawet jeśli odbiorca wszystkie faktury ma jeszcze w terminie (zgodne z terminem płatności), a nie ma wolnego limitu kredytowego, nie powinieneś realizować dostaw. Limit kredytowy wyznacza bezpieczny poziom kredytowania odbiorcy, czyli zadłużenie, które będzie on w stanie spłacać. W takim przypadku odbiorca powinien dokonać zakupów za gotówkę albo zapłacić wcześniej za faktury już wystawione, w celu odblokowania kwoty limitu kredytowego.

Jednak zanim wprowadzisz zasady odraczania terminu płatności w polityce kredytowej, powinieneś określić, jakie czynniki musisz uwzględniać, odraczając płatność.

Na długość terminu płatności wpływ mają następujące czynniki:

1. Zdolność kredytowa odbiorców – odbiorcy o niskiej zdolności kredytowej powinni otrzymywać krótsze terminy płatności. Wydłużenie terminu płatności takim odbiorcom powoduje, iż wzrasta ryzyko utraty pieniędzy. Może się okazać, że odbiorca taki pieniędzmi, które są Twoje, spłaci innych wierzycieli, którzy domagają się płatności szybciej.

2. Rodzaj produktów – jeśli produkty mają szybką rotację na rynku (rotacja, czyli jak szybko produkt jest nabywany przez konsumenta w sklepie), to termin płatności nie powinien być długi. Produkt rotujący szybko powoduje, że sprzedający niezwłocznie otrzymuje pieniądze, ponieważ konsument zazwyczaj płaci gotówką. W takim przypadku pieniądze powinny jak najszybciej wrócić do Ciebie, abyś nie ponosił zbędnych kosztów zamrożonego kapitału.

3. Pozycja produktu na tle produktów konkurencyjnych – jeśli Twój produkt to licząca się marka, po którą chętnie sięgają konsumenci, możesz pozwolić sobie, aby termin płatności był krótszy niż udzielany przez Twoich konkurentów. Oprócz tego jeśli jesteś w stanie zaoferować kupującym dodatkową wartość (na przykład lepszy serwis), nawet oferując te same produkty, co Twoi konkurenci, możesz oczekiwać, że odbiorcy zapłacą szybciej.

4. Udział klienta w obrotach – w przypadku klientów, którzy stanowią istotny udział w obrotach firmy, zazwyczaj daje lepsze warunki kredytowania. Wynika to z tego, iż termin płatności coraz częściej jest utożsamiany z elementem uzyskiwanych warunków handlowych przez kupującego.

5. Cena produktu – jest bezpośrednio związana z rotacją produktu. Zakłada się, że produkty drogie charakteryzują się wolniejszą rotacją. Jednak nie zawsze tak musi być, szczególnie jeśli są to dobra luksusowe, które mogą być sprzedawane nawet za gotówkę.

Wiesz już, jakie podstawowe czynniki wpływają na wyznaczanie terminu płatności. Aby ustalić go bardziej obiektywnie, możesz wspomagać się poniższą formułą:

Termin płatności = średni okres rotacji produktu w magazynie pośrednika + rotacja produktu w sklepie + czas potrzebny na transfer gotówki od konsumenta + premia zwiększająca atrakcyjność produktu na tle konkurencji

W zaprezentowanej formule wszystkie zmienne podane są w dniach.

Przejdź teraz do uregulowań w polityce kredytowej.

Dobrym rozwiązaniem jest zapisanie w polityce kredytowej standardowego terminu płatności. Nie oznacza to, że nie masz możliwości udzielenia innego terminu płatności, ale każde odstępstwo od tego powinno być rozpatrywane indywidualnie.

Koniecznie sprecyzuj, kto ma uprawnienia do akceptacji terminu płatności dłuższego niż standardowy. Najlepiej, jeśli jest to dyrektor finansowy po uzyskaniu opinii działu finansowego na temat skutków wydłużenia terminu płatności.

Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewnisz sobie kontrolę nad terminami płatności przydzielanymi odbiorcom. Obok tego powinieneś również zapisać, jakie są wytyczne odnośnie do liczenia terminu płatności – czy będzie on liczony od momentu wystawienia, czy od momentu otrzymania faktury. W polityce kredytowej powinieneś również zapisać, kiedy występuje możliwość czasowego wydłużenia terminu płatności, jeśli w ogóle taka możliwość występuje.

Przykład

Firma BOBO zdecydowała, że standardowy termin płatności będzie wynosił 30 dni i będzie liczony od momentu wystawienia faktury. Dzięki temu firma eliminuje opóźnienie w zapłacie, skutkujące późnym dostarczaniem dokumentów przez firmę świadczącą usługi dostarczania listów.

Jednak nie zawsze kupujący mogą zgodzić się na takie zapisy, jak w przypadku firmy BOBO, gdzie termin płatności liczony jest od daty wystawienia faktury. Coraz częściej kupujący są świadomi ryzyka związanego z zaginięciem dokumentów i preferują liczenie terminu płatności od momentu otrzymania faktury.

Co w takim razie zrobić, aby mieć pewność, że faktury dotarły?

Nowoczesnym rozwiązaniem jest stosowanie faktury elektronicznej. Ale jeśli nie możesz sobie na to pozwolić, skuteczne będzie również wysyłanie dwa razy w tygodniu (lub w zależności od częstotliwości realizowanych dostaw) zestawienia wysłanych faktur i poproszenie odbiorcy o potwierdzenie, że takie faktury otrzymał. Takie zestawienie najlepiej wysyłać, wykorzystując do tego pocztę e-mail. Jest to proste, ale skuteczne rozwiązanie, które pozwala szybko dostarczyć brakujące dokumenty i znacznie zminimalizować opóźnienie w zapłacie za faktury.

 SPECJALIZACJA CZY DODATKOWE OBOWIĄZKI HANDLOWCÓW?

Wiele przedsiębiorstw ma dylemat, jak zorganizować egzekwowanie polityki kredytowej. Czy powołać do tego specjalną komórkę, czy pozostawić to w kompetencjach działu sprzedaży, a wyniki powiązać z premią?

Coraz więcej firm jest przekonanych, że specjalizacja jest lepszym rozwiązaniem. Dział sprzedaży powinien być odpowiedzialny za sprzedaż, a każde dodatkowe obowiązki powodują, iż handlowcy poświęcą mniej czasu na podstawowe obowiązki, a więc mniej sprzedadzą.

Pamiętaj, że sprzedaż to, po pierwsze, nie tylko zbieranie zamówień, ale coraz częściej także praca z klientem nad zarządzaniem produktami. Robienie czegokolwiek „przy okazji” po prostu się nie sprawdza. Po drugie, handlowcy nigdy nie będą realizować postanowień polityki kredytowej, a będą tylko odzyskiwać należności. Po trzecie, specjalizacja wcale nie musi oznaczać dużego działu. W przypadku małych firm może to być nawet jedna osoba. Osoba ta powinna być partnerem dla działu handlowego i tak realizować politykę kredytową, aby zwiększać wynik finansowy przedsiębiorstwa. Oczywiście nie oznacza to wcale tolerowania opóźnień w zapłacie.

Jak więc może wyglądać taka partnerska współpraca? Przeanalizuj przykład związany z alokacją limitów kredytowych, przeprowadzaną w firmie BOBO.

Przykład

Firma BOBO postanowiła wprowadzić rozwiązanie, którego celem jest usprawnienie sprzedaży.

Dział sprzedaży często stawał przed problemem braku limitów kredytowych, które uniemożliwiały wykonanie postawionych zadań. Okazało się, że główny problem tkwi w braku współpracy pomiędzy działem finansowym a działem sprzedaży. Postanowiono więc, że zawsze pierwszego dnia miesiąca dział sprzedaży będzie przesyłał do działu finansowego plany sprzedaży na najbliższy miesiąc w podziale na klientów. Plany sprzedaży były w firmie sporządzane w kilogramach. W lipcu plany sprzedaży wyglądały następująco:

Klient

Plan sprzedaży (kg)

A

2.000

B

3.000

C

2.500

D

1.000

E

8.000

F

12.000

G

500

H

4.200

I

5.000

J

3.500

Razem

41.700

   

Aby oszacować, czy firma nie będzie miała problemów z realizacją sprzedaży, plany ilościowe należy przeliczyć na wartościowe. Dział finansowy napotkał na dodatkowe utrudnienie wynikające z braku podziału planu sprzedaży według asortymentu. Klienci mogą nabywać różne produkty w różnych cenach. Ma to duży wpływ na prawidłową ocenę wykorzystania limitów kredytowych. Aby wyeliminować tę dysfunkcję, dział finansowy postanowił oszacować średnią cenę zakupionych produktów w ostatnim miesiącu. Dzięki temu możliwe było przeliczenie ilościowego planu sprzedaży na plan wartościowy. Bazuje to na założeniu, że istotna zmiana zakupionego asortymentu z miesiąca na miesiąc jest mało prawdopodobna. Wyniki są następujące:

Klient

Plan sprzedaży (kg)

Średnia cena

Plan sprzedaży (zł)

A

2.000

100

4.000.000

B

3.000

102

9.000.000

C

2.500

101

6.250.000

D

1.000

105

1.000.000

E

8.000

99

64.000.000

F

12.000

96

144.000.000

G

500

107

250.000

H

4.200

102

17.640.000

I

5.000

103

25.000.000

J

3500

99

12.250.000

Razem

41.700

 

283.390.000

Klient

Plan sprzedaży (kg)

Średnia cena

Plan sprzedaży (zł)

Limit kredytowy

Wykorzystanie limitu kredytowego

A

2.000

100

4.000.000

4.100.000

98%

B

3.000

102

9.000.000

8.500.000

106%

C

2.500

101

6.250.000

6.500.000

96%

D

1.000

105

1.000.000

1.500.000

67%

E

8.000

99

64.000.000

64.000.000

100%

F

12.000

96

144.000.000

145.000.000

99%

G

500

107

250.000

300.000

83%

H

4.200

102

17.640.000

15.000.000

118%

I

5.000

103

25.000.000

25.500.000

98%

J

3.500

99

12.250.000

12.500.000

98%

Razem

41.700

 

283.390.000

282.900.000

100%


Następnie dla każdego klienta firma przypisała limity kredytowe i oceniła, jakie będzie wykorzystanie limitu kredytowego. Prezentuje to tabela powyżej. Z tabeli wynika, że zabraknie limitu kredytowego dla odbiorców B oraz H. Dzięki temu, że taką analizę przeprowadzono na początku miesiąca, udało się opracować alternatywne rozwiązanie.

W przypadku odbiorcy B zastosowano sprzedaż za gotówkę na brakującą kwotę 500.000 zł. Również odbiorca mógł zaakceptować takie rozwiązanie, ponieważ został poinformowany o problemach z limitem kredytowym z dużym wyprzedzeniem.

W przypadku odbiorcy H brak limitu kredytowego wynosił 2.640.000 zł. Z tej kwoty 1.640.000 zł sprzedaży alokowano na odbiorców D (wolny limit kredytowy 500.000 zł), odbiorcę F (wolny limit kredytowy 1.000.000 zł) oraz odbiorcę I (wolny limit kredytowy 500.000 zł). Ważne okazało się to, iż odbiorcy ci byli w stanie dostarczyć towar do sklepów, gdzie pierwotnie miał sprzedawać odbiorca H.

Pozostałą część sprzedaży o wartości 1.000.000 zł udało się również sprzedać. Odbiorca zgodził się na skrócenie terminu płatności na część dostaw, w związku z czym limit kredytowy uległ szybszemu odnowieniu. Ponadto udało się przekonać odbiorcę H, aby ten ustanowił na rzecz firmy BOBO zabezpieczenie w postać hipoteki, co umożliwi uniknięcie podobnych problemów w przyszłości.

Powyższy przykład pokazuje, jak można pogodzić politykę kredytową z realizacją planów sprzedaży. Oczywiście jest to podejście bardziej wymagające, ale od specjalistów masz prawo wymagać.

 WYKORZYSTAJ PRAKTYCZNE NARZĘDZIA POLITYKI KREDYTOWEJ

Jeśli masz wyspecjalizowaną komórkę do spraw kredytowych, możesz usprawnić realizację polityki kredytowej już na etapie nawiązania współpracy z odbiorcą.

Warto, abyś wprowadził proces opiniowania umów. Do każdej umowy wymagaj załączenia metryki, na której podpisy składają osoby odpowiedzialne za opiniowanie umowy.

Podpis jest złożony, jeśli umowa spełnia wszystkie wymogi oczekiwane przez Twoją firmę. Do procesu tego powinieneś również włączyć osobę odpowiedzialną za sprawy kredytowe. Osoba ta powinna sprawdzić zapisy dotyczące limitu kredytowego oraz terminu płatności pod kątem ich zgodności z zapisami zawartymi w polityce kredytowej. Jeśli są one zgodne, osoba parafuje metrykę. Jeśli nie są zgodne z polityką kredytową, umowa powinna być odesłana do poprawienia lub przedstawienia zgody uprawnionej osoby na wprowadzenie odstępstw od polityki kredytowej.

Dużym ułatwieniem w skutecznej realizacji polityki kredytowej jest automatyzacja decyzji kredytowych w systemie IT. Możesz to zrobić zwłaszcza wówczas, gdy posiadasz zintegrowany system zarządzania.

Zobacz, jak proces zautomatyzowała firma BOBO.

Przykład

Zamówienia w firmie BOBO są składane do działu zaopatrzenia. Proces został opisany w punktach:

1. Dział zaopatrzenia wprowadza zamówienie przesłane przez klienta do systemu informatycznego.

2. System informatyczny sprawdza, czy zamówienie może być zrealizowane. W tym celu sprawdzane są:

  1. wolny limit kredytowy,

  2. wartość należności po terminie.

3. Jeśli klient nie ma należności po terminie oraz ma wolny limit kredytowy, zamówienie może być zrealizowane.

4. W przeciwnym wypadku zamówienie zostaje wstrzymane (dział zaopatrzenia nie ma możliwości wydrukowania faktury oraz dokumentu dostawy). Automatycznie system powiadamia osobę odpowiedzialną za sprawy kredytowe o zablokowanym zmówieniu

5. Osoba odpowiedzialna za sprawy kredytowe podejmuje decyzję, czy zamówienie może być zrealizowane.

Cały proces prezentuje schemat poniżej:


Z powyższego schematu wynika, że specjalista kredytowy ma duże uprawnienia w zakresie realizacji dostaw. Nie jest to błędne rozwiązanie. Osoba taka, aby realizować politykę kredytową, powinna mieć takie uprawnienia. Trzeba jednak jasno w polityce kredytowej zapisać, jakie warunki muszą być spełnione, aby zamówienie, pomimo blokady, zostało zrealizowane.

Mogą to być przykładowo:

    1. przesłanie przez klienta potwierdzenia przelewu, które powoduje ustanie nieprawidłowości (spłatę należności lub odnowienie limitu kredytowego),

    2. przestrzeganie przez klienta harmonogramu spłaty zadłużenia,

    3. uregulowanie odsetek karnych.

Oczywiście ważne jest, aby osoba nadzorująca pracę całego działu finansowego mogła kontrolować pracę departamentu odpowiedzialnego za decyzje kredytowe.

Zobacz, jakie narzędzia w tym celu stosuje firma BOBO.

Przykład

Firma BOBO w celu monitoringu podjętych decyzji kredytowych stosuje następujące raporty kontrolne:

1. Analiza powodów odblokowanych zamówień

Raport wygląda następująco:

Numer zamówienia

Specjalista kredytowy

Klient

Powód odblokowania

123

KOWALSKI

A

Wpłata od klienta

234

NOWAK

B

Harmonogram spłat

321

KOWALSKI

C

Wpłata od klienta

Firma zdecydowała, że do każdego zamówienia, gdzie jest podany powód „wpłata od klienta”, powinny być dopinane potwierdzenia wpłaty otrzymane od klienta. Każdy klient przesyła wraz z zamówieniem potwierdzenie wykonania przelewu, jeśli ma należności po terminie. Raport ten umożliwia przeprowadzenie szybkiego i skutecznego audytu.

2. Raport zmian limitów kredytowych

Raport ten pokazuje, jaka osoba zmieniła limit kredytowy dla klienta. Raport wygląda następująco:

Klient

Dotychczasowy limit

Nowy limit

Data zmiany

Osoba zmieniająca limit

A

3.500.000

4.100.000

31.01.2012

KOWALSKI

B

9.000.000

8.500.000

28.02.2012

NOWAK

C

6.000.000

6.500.000

12.03.2012

KOWALSKI

Raport ten umożliwia kontrolę zmiany limitów i prośbę o uzasadnienie zmiany. BOBO taką analizę wraz z uzasadnieniem zmiany przeprowadza raz w miesiącu. Firma BOBO dodatkowo zabezpieczyła się, wprowadzając system uprawnień, aby uniknąć ingerencji nieuprawnionych użytkowników do zmiany limitu kredytowego.

3. Analiza terminów płatności

Firma BOBO w tym celu eksportuje z systemu IT dane zawierające wszystkie wystawione faktury w każdym miesiącu. Następnie oblicza, jaka jest różnica pomiędzy datą płatności a datą wystawienia faktury. Obok każdej faktury firma przypisuje standardowy termin płatności, jaki znajduje się w umowie podpisanej z danym odbiorcą. Wszelkie odstępstwa od tego terminu muszą być wyjaśnione przez opiekuna klienta.

W tekście zapoznałeś się z kilkoma przykładami umożliwiającymi przygotowanie i wdrożenie polityki kredytowej. Ostateczny kształt zależy od Ciebie. Bardzo ważne jest, abyś pamiętał, że polityka kredytowa powinna ewoluować wraz ze zmianami na rynku. Tylko wtedy będziesz w stanie przekonać do zasadności stosowania takich procedur wszystkie osoby, których bezpośrednio dotyczy.

Koniecznie zapamiętaj!

  1. Polityka kredytowa zawsze powinna być zaakceptowana przez zarząd, aby była skuteczna.

  2. Pamiętaj o standaryzacji załączników polityki kredytowej, która usprawnia proces przyznawania limitów kredytowych.

  3. W teorii funkcjonują dwie strategie kredytowania – konserwatywna i liberalna. W praktyce Twoja strategia czerpie elementy z obu wymienionych. Pamiętaj, aby opracowując strategię kredytową, wspomagać się mapą ryzyka oraz pozycją Twojej firmy na rynku.

  4. Wprowadź uprawnienia do akceptacji określonych limitów kredytowych.

  5. Standardowy termin płatności dla wszystkich odbiorców zwiększa kontrolę nad spływem gotówki. Zawsze możesz go zmienić, jeśli będzie to korzystne dla Twojej firmy.

  6. Jeśli chcesz dobrze zarządzać ryzykiem, najlepiej zatrudnij specjalistę. Zarządzanie ryzykiem „przy okazji” innych obowiązków nigdy nie będzie skuteczne.

  7. Jeśli masz możliwość zautomatyzowania procesu zarządzania ryzykiem w systemie informatycznym, zrób to. Zwiększysz w ten sposób efektywność oraz transparentność, która w przypadku gotówki jest kluczowa.

Autor: Jacek Folga kontroler w dziale finansów
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »