Korekta błędnego zapisu w księgach rachunkowych

/appFiles/site_128/images/autor/nHDoJ6XOYg2W1zu.jpeg

Autor: Marta Banach

Dodano: 6 września 2022
Korekta błędnego zapisu w księgach rachunkowych

W razie ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca lub prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera jednostki sektora publicznego mogą poprawić błędny zapis tylko poprzez wprowadzenie do ksiąg dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów. Dokonuje się ich tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi. Sprawdź szczegóły.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jaki sposób dokonuje się korekty błędnych zapisów księgowych?
  • Jakie rodzaje strona stosuje się do poprawienia błędu przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu korygującego błędny zapis?
  • Na czym polega strono czerwone i na czym polega strono czarne?
  • Kiedy stosować strono czerwone, a kiedy stroni czarne?

W jaki sposób dokonać korekty błędnego zapisu w księgach rachunkowych?

Usunięcie błędów w zapisach w księgach rachunkowych musi być dokonane z zachowaniem mocy dowodowej ksiąg rachunkowych. Oznacza to, że błędów nie można poprawiać przez wymazywanie, zamazywanie, używanie korektora itp.

Zgodnie z art. 25 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości korekty błędnego zapisu w księgach rachunkowych dokonuje się m.in. przez:

  • skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty. Takie poprawki muszą być dokonane jednocześnie we wszystkich księgach rachunkowych i nie mogą nastąpić po zamknięciu miesiąca,
  • wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi

Zasady dokonywania korekt – określone w polityce rachunkowości

W polityce rachunkowości każdej jednostki należącej do sektora finansów publicznych powinny być uregulowane zasady dokonywania korekt, sposób dokonywania dekretacji, którym jednostka będzie poprawiała błędne zapisy na kontach księgowych (art. 10 ustawy o rachunkowości).

Korekta za pomocą strona czerwonego lub czarnego

Jednostki prowadzące swoje księgi rachunkowe przy użyciu komputera każdy wykryty błąd korygują za pomocą storna, czyli zapisu księgowego, który anuluje błędną operację księgową.

W jednostkach sektora finansów publicznych do wyboru są dwa rodzaje storna:

  • czerwone – polega na dokonaniu zapisu na tych samych kontach, co zapis korygowany, po tych samych stronach tych kont oraz w tej samej wartości, ale ze znakiem minus. Storno czerwone powoduje anulowanie błędnego zapisu oraz usuwa jego wpływ na obroty na kontach.
  • czarne – polega na dokonaniu zapisu na tych samych kontach co zapis korygowany, w tej samej kwocie, lecz po stronach przeciwnych do stron zapisu korygowanego. Storno czarne eliminuje wpływ błędnej operacji na bilans obu kont, powoduje jednak zwiększenie ich obrotów w stosunku do sytuacji, gdyby taki zapis nie został  wprowadzony.

Strono to zapis księgowy, który anuluje operację księgową.

Podstawa prawna: 
Autor: Marta Banach
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »