Usunięcie błędów w zapisach w księgach rachunkowych musi być dokonane z zachowaniem mocy dowodowej ksiąg rachunkowych. Oznacza to, że błędów nie można poprawiać przez wymazywanie, zamazywanie, używanie korektora itp.
W razie ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca lub prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera jednostki sektora publicznego mogą poprawić błędny zapis tylko poprzez wprowadzenie do ksiąg dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów. Dokonuje się ich tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Usunięcie błędów w zapisach w księgach rachunkowych musi być dokonane z zachowaniem mocy dowodowej ksiąg rachunkowych. Oznacza to, że błędów nie można poprawiać przez wymazywanie, zamazywanie, używanie korektora itp.
Zgodnie z art. 25 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości korekty błędnego zapisu w księgach rachunkowych dokonuje się m.in. przez:
W polityce rachunkowości każdej jednostki należącej do sektora finansów publicznych powinny być uregulowane zasady dokonywania korekt, sposób dokonywania dekretacji, którym jednostka będzie poprawiała błędne zapisy na kontach księgowych (art. 10 ustawy o rachunkowości).
Jednostki prowadzące swoje księgi rachunkowe przy użyciu komputera każdy wykryty błąd korygują za pomocą storna, czyli zapisu księgowego, który anuluje błędną operację księgową.
W jednostkach sektora finansów publicznych do wyboru są dwa rodzaje storna:
Strono to zapis księgowy, który anuluje operację księgową.
Przeczytaj również:
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania